hoe kan ik een brief naar de burgemeester van eindhoven schrijven?

Ik wil een brief schrijven naar de burgemeester en ik weet niet hoe
Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (2)

Postadres:
Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven
of mail naar gemeente@eindhoven.nl

Stuur een brief naar De heer R. van Gijzel,
Burgermeester van Eindhoven
Postbus 90150,
5600 RB Eindhoven

Bovenaan zet je links je naam en adres en rechts de datum.

In de brief zelf vermeld je nogmaals naam en adres van de burgermeester.

Als aanhef zet je: Geachte heer,

En dan vertel je wat je wilt vertellen.
En onderaan de brief zet je: met vriendelijke groeten, hoogachtend,

En dan je naam en je handtekening.

In de link vind je een foto van de burgervader.

Zo lukt het wel, denk ik.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is burgemeester (zonder r na burge).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je de burgemeester persoonlijk aanschrijven, of burgemeester en wethouders, of de gemeenteraad?
Je kunt eventueel de gemeente bellen: als je globaal uitlegt wat je wilt schrijven kan de receptie kan je vast wel helpen/uitleggen aan wie je je brief het beste kunt adresseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan hem zélfs persoonlijk emailen: r.van.gijzel@eindhoven.nl
bamibal
11 jaar geleden
Als je het officieel wilt doen, hoor je de brief te richten aan De hoogedelgestrenge heer R. van Gijzel
walter
11 jaar geleden
Precies.
'Geachte' is iedereen al. Een burgemeester van een (grote) stad noem je hoogedelgestrenge. Zie http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/21 voor alle vormen van titulatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je behoefte hebt om iets persoonlijks tegen de burgemeester te zeggen, iets wat nog niet formeel is, dan is Geachte heer, echt wel voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@inekevL
maar je moet zowiezo een burgervader op de juiste wijze aanspreken in een brief. Het is niet de buurman, of de baas van een bedrijf waar je gaat solliciteren. De koningin spreek je toch ook niet aan met "geachte mevrouw" als je haar een brief stuurt, toch? En ministers ook niet... Dus de burgervader ook niet. Het is zowiezo formeel als je een brief naar de burgemeester stuurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je iets sowieso moet doen Bigmomma, staat nog te bezien.
Gewoon een persoonlijk hartenkreet, die nog niet op een behandeling door B&W aanstuurt, kan gerust met de aanhef Geachte heer. De brief mag dan wat informeler zijn. Van aanspreektitulatuur ben ik uiteraard op de hoogte, dank je.
En ook burgemeesters kunnen sowieso informeel worden benaderd. De vraagsteller kan bv in aansluiting aan zijn brief naar het spreekuur van de burgemeester gaan en de zaak met hem doornemen. Zou de kwestie vragen om een formele behandeling dan hoort hij dat wel en kan een brief richten aan B& W van Eindhoven. De aanhef van de brief zal dan luiden: Geacht College, http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanspreekvorm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geachte mevrouw Inekevl, In de link in je reactie staat vermeld dat de burgemeester aangesproken wordt met Burgemeester: De hoogedelgestrenge heer/vrouwe
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanspreekvorm#Diplomaten_en_Bestuurders Een formele brief met officiële inhoud gericht aan de burgemeester, met welk onderwerp dan ook, is sowieso formeel. En dus gebruik je wel-edelgestrenge. Tenzij, een bedrijf, een ondernemer, of iemand die niet weet dat deze persoon een burgemeester is, die een brief stuurt aan de PERSOON die de burgemeester IS, dan is de AANHEF geachte heer / mevrouw gevolgd door zijn achternaam, omdat de brief in dat geval gericht wordt aan de persoon in kwestie en NIET aan de burgemeester. In dat geval is de brief WEL formeel. In dit geval is het een BURGEMEESTER (dus niet de persoon in kwestie) waar een brief naartoe gestuurd wordt, en gaat "Geachte heer" in dit geval niet op en is de aanspreekvorm Hoogedelgestrenge heer (gevolgd door de voorletters én achternaam). Uiteraard kan een burgemeester informeel benaderd worden, maar alleen als men de burgervader persoonlijk kent, als je het formeel wilt doen. Hoogachtend,
bigmomma27 p.s. Overigens, er is al twee keer eerder gereageerd met daarin dezelfde antwoord zie bami-bal en walter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Bigmomma, geacht ook wel, ik blijf bij mijn visie. De vraagsteller moet zelf maar bepalen, waar hij/zij zich het prettigst bij voelt, in dit geval.
Om het 'officieel' te doen, moet je de brief voor de burgemeester niet richten aan de burgemeester zelf maar aan het 'college van burgemeester en wethouders'.
Of aan de gemeenteraad, maar dit hangt van het onderwerp af. Het adres staat in de post hierboven.

Als het gaat om de privépersoon de heer Van Gijzel -dus niet in zijn gedaante als burgemeester- hoort de brief natuurlijk niet bij de gemeente thuis.
Computoon
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Correctie: de burgemeester is wel degelijk een zelfstandig bestuursorgaan! Daarnaast is hij ook voorzitter en lid van het college van B en W, en voorzitter (geen lid) van de raad. Je richt je brief aan het verantwoordelijke orgaan, en als dat de burgemeester is schrijf je de brief aan hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Levi wil een brief sturen aan de burgemeester van Eindhoven, niet aan de heer Van Gijzel.
teusvh
11 jaar geleden
Ja en? Zo heet die burgemeester toch?